26/08/2021

De route is onthuld


De Automobile Club de Namur, organisator van de Rallye de Wallonie, heeft niet stilgezeten, eens het uitstel van het evenement naar 8 en 9 oktober werd bevestigd.

Terwijl ze "duimen" dat de gezondheidssituatie blijft verbeteren, werken Etienne Lerson en zijn team aan de laatste voorbereidingen voor deze 37e editie.

"We hebben het grootste deel van de in 2020 uitgestippelde koers overgenomen, maar aangepast aan de realiteit van het moment. Omdat we een "lichter" evenement wilden aanbieden - een voor de hand liggende keuze gezien het beperkte aantal evenementen op de kalender - hebben we besloten het evenement over twee dagen te spreiden, met de Citadelle-etappe op vrijdagavond als aperitief en de enkele dag op zaterdag met 13 getimede etappes op het programma. Dit parcours is reeds door de bevoegde autoriteiten goedgekeurd. Daarnaast zijn we blij en trots om deel uit te maken van de European Rally Trophy».

Na de start op vrijdag in de Citadelle waar het spektakel alomtegenwoordig zal zijn met twee passages van de deelnemers aan het BRC (Belgian Rally Championship), afgewisseld met de Criterium deelnemers die het genoegen zullen hebben om deel te nemen aan deze mythische speciale etappe.

Op zaterdag moeten de bemanningen wakker zijn voor de 22 km lange speciale etappe van Mohiville, een route die erg populair is bij de coureurs. Dan is het tijd voor een grote klassieker, Natoye (8,50 km), met een aangepast einde van de route in Florée. Een andere grote klassieker van het evenement, de Crupet route (10,80 km) ongewijzigd ten opzichte van de afgelopen jaren. Na een passage in Jambes gaan de deelnemers weer op weg naar de nieuwe speciale etappe van Eghezée (9 km), een zeer technisch en typisch "Haspengouws" parcours. De laatste etappe met tijdmeting is de bekende van Vedrin (10,36 km). Vijf klassementsproeven, waarvan de eerste drie drie keer worden afgelegd en de laatste twee twee keer, zodat er in totaal 13 klassementsproeven zijn voor deze zaterdag, die in de vroege avond zal eindigen. In totaal bijna 160 km aan klassementsproeven voor een evenement dat zich in praktisch één dag afspeelt (6 km voor de twee passages in de Citadelle op vrijdagavond). In deze route ontbreken twee getimede etappes: Naninne, niet gehandhaafd om de plaatselijke bevolking niet te storen die staat te popelen om naar het Recyparc te gaan dat op de route ligt en natuurlijk op zaterdag open is, en Wartet, wegens plaatselijke festiviteiten die niet verenigbaar zijn met de doorgang van de rally.

De organisator wil een inspanning doen ten behoeve van de deelnemers door een "gereduceerd" inschrijfgeld voor te stellen in vergelijking met de gebruikelijke prijs voor tweedaagse rally's, d.w.z. de prijs van een eendaagse rally, maar ook ten behoeve van de toeschouwers, met een tarief dat is aangepast aan de aard van het evenement. Meer informatie volgt.

  HISTORIQUE

Il y a 30 ans (1990)

Marc Soulet saisit sa chance !

En 1991 la situation financière du Rallye de Wallonie n’est guerre au beau fixe. Pour réduire les coûts, les organisateurs namurois prennent d’ailleurs la décision de concentrer leur course sur l’unique journée du samedi.

Lire la suite

Il y a 20 ans (2000)

Pieter Tsjoen entame une longue série…

La cuvée 2001 du championnat de Belgique des rallyes propose un savoureux duel entre Pieter Tsjoen (Toyota Corolla WRC) et David Loix (Subaru Impreza WRC ’98). Battu par le pilote de la Toyota à Dinant lors du Circuit des Ardennes, le Verviétois est prêt à se cracher dans les mains pour obtenir sa revanche à Namur.

Lire la suite