1998

De kit-cars houden het vaandel hoog


De federatie besliste om in het kampioenschap 1998 enkel tweewielaangedreven wagens en 4x4 GR.N wagens toe te laten. Drie importeurs namen de handschoen op en beslisten om voor de titel te gaan. Renault stelt een Maxi Megane ter beschikking van de jonge Chris Princen, Peugeot blijft trouw aan Jean-Pierre Vandewauwer en geeft hem ditmaal een 360 Maxi en tot slot is er Citroen, dat met Pascal Gaban en een Saxo kitcar in zee gaat. Deze laatste heeft wel het nadeel dat het slechts een 1600 cc betreft.

Alhoewel ze geen punten kunnen scoren voor het kampioenschap, mogen de krachtige WRC’s en andere 4x4’s wel meestrijden voor de overwinning in de rally. Laurent Verhoestraete heeft dit goed begrepen en komt aan de start met een Ford Escort Cosworth, met de steun van Bastos en Boxy’s. De winnaar van vorig jaar neemt onmiddellijk de leiding maar wordt al snel geremonteerd door Chris Princen, die er in slaagt om een voorsprong van een tiental seconden te vergaren. Jean-Pierre Vandewauwer van zijn kant wordt afgeremd door een slecht afgestelde wagen, maar is de eerste om te profiteren van een lekke band bij Verhoestraete op zaterdag, om op te schuiven naar positie twee. Chris Princen kan de overwinning al ruiken met een twintigtal seconden bonus op Vandewauwer, maar op twee proeven van het einde geeft de motor van de Maxi Megane de geest en zo grijpt “Vande” alsnog de overwinning.

De derde stek van het podium gaat zo onverwacht naar David Loix in zijn Renault Clio Maxi, die daarmee de bovenhand neemt op Gaby Goudezeune (Mazda 323 GT-R). De top vijf wordt vervolledigd door de winnaar in Gr.N, Hans Stacey (Mitsubishi Lancer Evo4), nadat Didi Jr. (idem) op moest geven met transmissieproblemen en ook Chris Van Woensel (Subaru Impreza GT) de strijd moest staken met een opgeblazen turbo. Op de zesde stek eindigt Xavier Bouche (Citroen Saxo Kit-car) die hiermee de te vroege opgave van Pascal Gaban (idem) compenseert.

Tot slot toonde Fabrice Mikels zich heer en meester in de challenge Citroen Saxo en hernieuwde José Lareppe zijn overwinning van vorig jaar in het ASAF gedeelte met de Opel Manta i240.